Výhody a mýty o VoIP

Protože internetová telefonie není zatím tak rozšířená jako například mobily, je mezi lidmi méně známá a zejména mobilní operátoři, kterým silně konkuruje, o ní s chutí šíří mýty či vyslovené nepravdy. Ty si uvedeme v tomto článku vedle hlavních výhod internetové telefonie.

Výhoda č. 1: telefonování přes Internet je výrazně levnější než jakékoli jiné.
Důvod je celkem jednoduchý: zatímco mobilní i pevnolinkový operátor musel nejdříve draze vybudovat svoje sítě (natáhnout dráty, postavit přenosové stanice), internetový operátor využívá „již vybudovaného“ internetu. Jeho náklady jsou tak podstatně nižší a proto jsou nižší i jeho ceny.

Výhoda č. 2: internetoví operátoři nezneužívají svého postavení.
Všichni dobře znáte metody jiných operátorů: většinou povinnosti uvazovat se k dlouhodobým smlouvám, záměrně nesmírně komplikované tarify, kterým nikdo není schopen pořádně porozumět, desítky stran dlouhé a normálním lidem zcela nesrozumitelné tzv. „Všeobecné podmínky“, psané písmem na pomezí čitelnosti, a to vše podpořeno masivní, vlezlou reklamou, která veškeré, zejména finanční nevýhody služby „taktně“ zamlčí. Operátoři internetového volání, mezi které patří i FAYN Telecommunications, přistupují k zákazníkům férově. Jejich tarify jsou velmi jednoduché, srozumitelné a stabilní. Nepoužívají právnicky záměrně nesrozumitelné smlouvy a zdlouhavé, nečitelné všeobecné podmínky služeb tištěné miniaturním písmem. Operátoři internetového volání v České republice jsou ve velké většině malé či střední české soukromé společnosti, vlastněné domácím kapitálem, na rozdíl od všech mobilních operátorů, což jsou nadnárodní korporace vlastněné kapitálem cizím.

Nepravda č. 1: k telefonování přes Internet je potřeba počítač.
Tuto zlomyslnou lež používají zástupci ne-internetových operátorů dodnes, přesto že něco takového platilo snad jen v předpotopních dobách telefonování přes Internet. To, co potřebujete, je pouze připojení k internetu, a dokonce ani dnes nemusí být pomocí internetové „zásuvky“; právě tak dobře lze použít Internet „ve vzduchu“, tedy s využitím bezdrátové (wi-fi atd.) sítě. Vzhledem k tomu, že Wi-Fi Internet je dnes stále rozšířenější a všudypřítomnější, jste i s internetovým voláním krásně mobilní, platíte ale přitom podstatně méně! (Poznámka: samozřejmě, pokud si to přejete, můžete volat přes Internet „přes počítač“, například přes jeho zvukovou kartu s využitím sluchátek s mikrofonem.)

Nepravda č. 2: při telefonování přes Internet je „nekvalitní zvuk“.
I to je oblíbená zlomyslná lež zejména ostatních, ne-internetových operátorů. Kvalita telefonního hovoru je závislá v největší míře na dvou faktorech:

  1. na použitém kodeku,
  2. na propustnosti či volné kapacitě linky.

(Kodek je program, který Váš hovor „zakóduje“ do digitálních dat a na druhém konci jej zase rozkóduje). Pravdou totiž je, že internetoví operátoři, což platí i pro FAYN Telecommunications, používají výrazně, až několikanásobně kvalitnější kodeky než mobilní operátoři – kvalitnější znamená, že tyto kodeky mají podstatně menší kompresi a tím pádem i zkreslení hovoru. Plechový zvuk, který dobře znáte z mobilních hovorů, Vám u telefonátů přes Internet skutečně nehrozí! Při volání přes Internet také daleko méně hrozí přeplnění kapacity linky (které rovněž dobře znáte z mobilních operátorů a které se projevuje kolísavým zhoršením kvality zvuku až k jeho nerozeznatelnosti). Internetové linky mají obvykle velmi velkou volnou kapacitu, a navíc na nich internetové volání má často nastavenu „přednost v jízdě“, tj. je vyřizováno přednostně před ostatními daty.

Nepravda č. 3: internetové telefonování je nespolehlivé, má výpadky a podobně.
Zde je namístě úsloví o potrefené huse: z vlastní zkušenosti přece všichni víme, jak často se „z neznámých důvodů“ nedovoláme z mobilu nebo se někdo nedovolá nám, spojení se „neznámo proč“ přeruší (takže znovu vytáčíte a znovu platíte…). Samozřejmě, žádná z těchto technologií není stoprocentní, při internetové telefonii to je jednoduché: jeho spolehlivost je dána spolehlivostí Vašeho připojení k internetu. Je-li kvalitní (což je dnes naprostá většina standardních připojení, jako je ADSL či připojení přes kabelovou televizi), jsou výpadky velice zřídkavé a navíc obvykle jen velice krátké (vteřiny či zlomky vteřin). Pouze v případě obskurních a málo kvalitních internetových připojení se můžete setkat s nižší spolehlivostí – dá se to přirovnat k mobilnímu volání „na hranici pokrytí sítě“. Platí tedy, že internetové volání je samo o sobě velice spolehlivé a bezporuchové; Vaše připojení k internetu by ale nemělo být podřadné.